Νέος νόμος για το μασάζ στη Ελλάδα: Μήπως τελικά το πρόβλημα δεν ήταν ποιος κάνει τη μάλαξη, αλλά το αφήγημα γύρω από αυτήν;
✔ Ναι στην εκπαίδευση. Όχι στην ψευδοθεραπεία.
Μια σημαντική αλλαγή στο επάγγελμα του μασάζ
Με τον νέο Ν.5297/2026 και συγκεκριμένα το άρθρο 412, η παροχή υπηρεσιών χειρομάλαξης, ακόμα και του Μη θεραπευτικού μασάζ στην Ελλάδα συνδέεται πλέον με συγκεκριμένα επαγγελματικά προσόντα.
Με απλά λόγια μόνο:
✔ Φυσικοθεραπευτές και
✔ Απόφοιτοι αισθητικής επιπέδου 5 με πιστοποίηση ΕΟΠΠΕΠ
θεωρούνται οι επαγγελματικές κατηγορίες που πληρούν τις προϋποθέσεις παροχής υπηρεσιών χειρομάλαξης. Έτσι για τον Επαγγελματία μάλαξης χωρίς τα παραπάνω προσόντα, πλέον δημιουργείται σοβαρό ερώτημα.
Και εδώ βρίσκεται το σημείο που έχει προκαλέσει τις περισσότερες αντιδράσεις.
Η συγκεκριμένη νομοθεσία αφορά την Ελλάδα. Η σχολή μας δραστηριοποιείται στην Κύπρο, όπου δεν υπάρχει αντίστοιχο πλαίσιο. Όμως η συζήτηση αφορά ολόκληρο τον χώρο της μάλαξης, της ευεξίας και της φυσικοθεραπείας.
Γι’ αυτό θεωρώ ότι αξίζει να τοποθετηθώ δημόσια και είμαι σε θέση ως:
- Άτομο που ξεκίνησα με το μασάζ το 2011.
- Στη συνέχεια απέκτησα πτυχίο Φυσικοθεραπείας.
- Διατηρώ 2 κέντρα Φυσικοθεραπείας & Ευεξίας στη Κύπρο.
- Εργάστηκα ως κλινικός εκπαιδευτής σε Πανεπιστήμιο Κύπρου.
- Διετέλεσα Αντιπρόεδρος του Παγκύπριου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών.
- Είμαι Εκπαιδευτής και διοργανωτής σεμιναρίων μασάζ της ALS WELLNESS ACADEMY.
Αλλά κυρίως ως άνθρωπος που έχει περάσει από όλες τις πλευρές.
Ας ξεκινήσουμε από κάτι που ίσως δεν αρέσει σε πολλούς
Ναι. Υπήρχε πρόβλημα.
Και θεωρώ λάθος να κάνουμε πως δεν το βλέπουμε.
Για χρόνια ο χώρος της μάλαξης συνυπήρχε με δύο εντελώς διαφορετικές πραγματικότητες.
✔ Από τη μία
✔ Σωστοί και καταρτισμένοι επαγγελματίες μάλαξης.
✔ Άνθρωποι που εργάζονται νόμιμα και πληρώνουν φόρους.
✔ Άνθρωποι που γνωρίζουν τα όριά τους, δεν ισχυρίζονται πως κάνουν διαγνώσεις και δεν υπόσχονται μαγικές θεραπείες της φαντασίας τους.
✘ Και από την άλλη
Ένα αφήγημα που γινόταν όλο και πιο ακραίο.
❌ «Σπάω κόμπους» και «Αποτοξινώνω τον οργανισμό»
❌ «Διορθώνω λεκάνες» και «Ισιώνω σπονδύλους»
❌ «Θεραπεύω μυοσκελετικές παθήσεις με διαφορετικό τρόπο»
❌ «Επηρεάζω όργανα μέσω των πελμάτων»
❌ «Ενεργοποιώ ενεργειακά κέντρα» και «Ρυθμίζω το ενεργειακό σου σύμπαν με δονήσεις»
Και εδώ θα είμαι απόλυτα ξεκάθαρος.
Το πρόβλημα είναι το αφήγημα γύρω από το μασάζ.
Ως εκπαιδευτής μάλαξης οφείλω να το πω
Η ALS Wellness Academy εκπαιδεύει επαγγελματίες μάλαξης εδώ και μια δεκαετία.
Θα ήταν πολύ εύκολο για μένα και πιο συμφέρον να γράψω ένα άρθρο και να κατηγορήσω αποκλειστικά τον νόμο.
- Να χαϊδέψω αυτιά και να πω ότι όλα ήταν τέλεια.
- Να πω ότι φταίνε οι φυσικοθεραπευτές και το σύστημα.
Δεν θα το κάνω. Γιατί δεν θα ήταν αλήθεια.
Και αν πραγματικά αγαπάμε αυτό το επάγγελμα, πρέπει να έχουμε το θάρρος να πούμε όλη την αλήθεια.
Ακόμα κι όταν δεν μας βολεύει.
Η ερώτηση που κανείς δεν θέλει να απαντήσει
Τι ακριβώς είναι ένας:
- «εναλλακτικός θεραπευτής μυοσκελετικών παθήσεων»;
- «Ενεργειακός θεραπευτής αποκατάστασης»;
- «χειροπράκτης» που δημιουργήθηκε μέσα από κενά του ρυθμιστικού πλαισίου;
Πραγματικά ρωτάω.
❓ Με ποιο σκεπτικό αυτοαποκαλούνται κάποιοι έτσι;
❓ Ποιος πιστοποιεί αυτούς τους τίτλους;
❓ Ποιος ελέγχει την επάρκειά τους;
❓ Ποιος αξιολογεί αν αυτά που διδάσκονται έχουν επιστημονική βάση;
Και κυρίως:
Από πότε η αποκατάσταση έγινε αντικείμενο «εναλλακτικής θεραπείας»;
Γιατί η αποκατάσταση:
❌ δεν είναι φιλοσοφικό ρεύμα ουτε δόγμα.
❌ δεν είναι προσωπική άποψη ούτε θέμα πεποιθήσεων.
Η αποκατάσταση είναι επιστημονικό πεδίο.
Και αυτό δεν είναι διαπραγματεύσιμο.
Δεν υπάρχει «εναλλακτική αποκατάσταση». Όπως δεν υπάρχει εναλλακτική ανατομία. Ούτε εναλλακτική φυσιολογία.
Δεν θεωρώ ότι σε ένα επάγγελμα που αφορά ανθρώπους και υγεία μπορεί να ισχύει η λογική «ό,τι δηλώσεις είσαι».
Μήπως τελικά προκαλέσαμε μόνοι μας την αντίδραση;
Αυτή είναι ίσως η πιο άβολη ερώτηση.
Αλλά πρέπει να τεθεί.
Μήπως για χρόνια:
❓ Κάποιοι εκμεταλλεύτηκαν τα κενά του νόμου;
❓ Δημιουργήθηκαν σχολές, τίτλοι και επαγγελματικές ταυτότητες που δεν θα μπορούσαν ποτέ να αντέξουν σε σοβαρό επιστημονικό έλεγχο;
❓ Κάποιοι μπέρδεψαν την ευεξία με την αποκατάσταση;
❓ Τη μάλαξη με τη θεραπεία;
❓ Την ανακούφιση με την ίαση;
Μήπως τελικά αυτή η υπερβολή έδωσε την αφορμή που χρειαζόταν για να έρθει η αντίδραση;
Ας μιλήσουμε και για την ημιμάθεια, που είναι χειρότερη της αμάθειας.
Θα το πω όσο πιο ευγενικά μπορώ – Αλλά θα το πω.
Στον χώρο μας υπάρχει έντονα η ημιμάθεια.
Υπάρχουν άνθρωποι που πραγματικά πιστεύουν αυτά που λένε.
Και υπάρχουν άνθρωποι που γνωρίζουν πολύ καλά ότι δεν ισχύουν, αλλά συνεχίζουν να τα χρησιμοποιούν ως marketing.
Η πρώτη κατηγορία είναι επικίνδυνη – Η δεύτερη ακόμη περισσότερο.
Γιατί κάπου ανάμεσα στην ημιμάθεια και την πονηριά γεννιούνται οι μεγαλύτερες στρεβλώσεις.
Και δυστυχώς πολλές φορές βλέπουμε κλασικά παραδείγματα του φαινομένου Dunning-Kruger.
Όσο λιγότερα γνωρίζει κάποιος, τόσο πιο βέβαιος εμφανίζεται.
Όταν κάποιοι φώναζαν «Μολών Λαβέ»
Για χρόνια η συζήτηση δεν ήταν:
👉 «Ας βάλουμε όρια.»
Δεν ήταν:
👉«Ας οργανώσουμε καλύτερα το επάγγελμα.»
Ήταν:
Ως άτομο που έζησα τα συνδικαλιστικά, κατάλαβα πως οι νόμοι είναι για να εφαρμόζονται και κάποτε αλλάζουν απότομα, όπως και έγινε.
Και σήμερα δεν μπορώ να μην αναρωτηθώ:
Μήπως τελικά ήρθε το «λαβέ»;
Και το χειρότερο; Μήπως το πληρώνουν σήμερα χιλιάδες τίμιοι επαγγελματίες μάλαξης που δεν ξέφυγαν ποτέ από τα όρια τους;
Εκεί που διαφωνώ με τον νέο νόμο
Εδώ βρίσκεται η δική μου ένσταση.
Όχι σε κάποια ρύθμιση, αλλά στον αποκλεισμό.
Η λύση είναι να τον εκπαιδεύσουμε σωστά και να τον κρατήσουμε στα σωστά όρια.
Γιατί κατά τη γνώμη μου η αγορά χρειάζεται επαγγελματίες μάλαξης.
Και χρειάζεται πολλούς.
✔ Spa και κέντρα ευεξίας
✔ Ξενοδοχεία και Τουρισμός
✔ Γενικός πληθυσμός
Η πραγματικότητα είναι απλή.
Ακόμη και αν το θέλαμε, ο αριθμός των φυσικοθεραπευτών και αισθητικών δεν θα μπορούσε να καλύψει όλες αυτές τις ανάγκες.
Άρα η λύση δεν είναι να εξαφανίσουμε τον επαγγελματία μάλαξης. Η λύση είναι να τον εκπαιδεύσουμε σωστά και να τον κρατήσουμε στα σωστά όρια.
Άλλο θεραπευτική πράξη.
Άλλο ανακούφιση, χαλάρωση και ευεξία.
Αν κάποιος θέλει μασάζ ευεξίας μιας ώρας μετά από μια δύσκολη εβδομάδα, δεν αναζητά αποκατάσταση.
Δεν αναζητά διάγνωση. Δεν αναζητά θεραπευτικό πλάνο. Αναζητά ανακούφιση και ευεξία.
Και για αυτό χρειάζεται έναν καλά καταρτισμένο επαγγελματία μάλαξης που γνωρίζει τα όριά του, και ας είναι φυσιοθεραπευτής ή μη.
Και κάτι τελευταίο προς τους συναδέλφους φυσικοθεραπευτές
Αν πιστεύουμε οτι το μασαζ σε μη θεραπευτικο πλαίσιο πρέπει να γίνεται αποκλειστικά απο φυσικοθεραπευτες, τότε γυρίζουμε πολύ πίσω.
Σε μια εποχή όπου:
«Φυσικοθεραπεία = Μασάζ»
Και αυτό αδικεί πρώτα απ’ όλα τη δική μας επιστήμη, και χαραμίζει όλη την προσπάθεια εκσυγχρονισμού.
Η σύγχρονη φυσικοθεραπεία είναι:
✔ αξιολόγηση
✔ κλινικός συλλογισμός
✔ θεραπευτική άσκηση
✔ εκπαίδευση ασθενή
✔ τεκμηριωμένες παρεμβάσεις
Το μασάζ μπορεί να είναι εργαλείο.
Δεν είναι η ταυτότητα της φυσικοθεραπείας.
Η θέση μου με μία πρόταση
✔ Ναι στην εκπαίδευση. Όχι στην ψευδοθεραπεία.
Γιατί το μασάζ έχει θέση στην ευεξία, έχει θέση και στην αποκατάσταση.
Το πρόβλημα ξεκινά όταν όλοι προσπαθούν να φορέσουν τη στολή του «θεραπευτή».
Γιατί μπορείς να κοροϊδέψεις πολλούς ανθρώπους για πολύ καιρό.
Αλλά δεν μπορείς να κοροϊδεύεις τους πάντες για πάντα.
Και αν πραγματικά θέλουμε να προστατεύσουμε το κοινό, να σεβαστούμε την επιστήμη και να δώσουμε μέλλον στους τίμιους επαγγελματίες του χώρου, τότε ίσως ήρθε η ώρα να σταματήσουμε να φωνάζουμε και να αρχίσουμε να ξεκαθαρίζουμε τους ρόλους.
Ίσως τελικά η λύση να μην είναι να εξαφανίσουμε τον επαγγελματία μάλαξης.
Ίσως η λύση να είναι να ξεκαθαρίσουμε ποιος είναι, τι κάνει, τι δεν κάνει και πού σταματούν τα επαγγελματικά του όρια.
Το πρόβλημα ήταν το αφήγημα γύρω από το μασάζ.
Με σεβασμό σε όλους
Καρελιάδης Αλέξανδρος
Φυσικοθεραπευτής & Εκπαιδευτής Μάλαξης.
Στον χώρο της ευεξίας υπάρχουν επαγγελματίες — και υπάρχουν και “μάγοι”.Η διαφορά φαίνεται πολύ πιο εύκολα απ’ όσο νομίζεις.Πέντε κόκκινες…
Οι παραδοσιακές πρακτικές έχουν μια ιδιαίτερη γοητεία. Βότανα, θερμότητα, μάλαξη, τελετουργίες χαλάρωσης… Κάποια από αυτά λειτουργούν — αλλά όχι για…
